sakr المدير العام
عدد المساهمات : 1794 تاريخ التسجيل : 19/06/2011
| موضوع: تفسير اسماء الله الحسني (المجموعة السادسة) الخميس يوليو 07, 2011 5:03 am | |
| الولـي : الولى فى اللغة هو الحليف والقيم بالأمر ، والقريب و الناصر والمحب ، والولى أولا : بمعنى المتولى للأمر كولى اليتيم ، وثانيا : بمعنى الناصر ، والناصر للخلق فى الحقيقة هو الله تبارك وتعالى ، ثالثا : بمعنى المحب وقال تعالى ( الله ولى الذين آمنوا ) أى يحبهم ، رابعا : بمعنى الوالى أى المجالس ، وموالاة الله للعبد محبته له ، والله هو المتولى أمر عباده بالحفظ والتدبير ، ينصر أولياءه ، ويقهر أعدائه ، يتخذه المؤمن وليا فيتولاه بعنايته ، ويحفظه برعايته ، ويختصه برحمته
وحظ العبد من اسم الولى أن يجتهد فى تحقيق الولاية من جانبه ، وذلك لا يتم إلا بلإعراض عن غير الله تعالى ، والأقبال كلية على نور الحق سبحانه وتعالى
--------------------------------------------------------------------------------
الحميد : الحميد لغويا هو المستحق للحمد والثناء ، والله تعالى هو الحميد ،بحمده نفسه أزلا ، وبحمده عباده له أبدا ، الذى يوفقك بالخيرات ويحمدك عليها ، ويمحو عنك السيئات ، ولا يخجلك لذكرها ، وان الناس منازل فى حمد الله تعالى ، فالعامة يحمدونه على إيصال اللذات الجسمانية ، والخواص يحمدونه على إيصال اللذات الروحانية ، والمقربون يحمدونه لأنه هو لا شىء غيره ، ولقد روى أن داود عليه السلام قال لربه ( إلهى كيف اشكرك ، وشكرى لك نعمة منك علىّ ؟ ) فقال الأن شكرتنى
والحميد من العباد هو من حسنت عقيدته وأخلاقه وأعماله وأقواله ، ولم تظهر أنوار اسمه الحميد جلية فى الوجود إلا فى رسول الله صلى الله عليه وسلم
--------------------------------------------------------------------------------
المحصي : المحصى لغويا بمعنى الإحاطة بحساب الأشياء وما شأنه التعداد ، الله المحصى الذى يحصى الأعمال ويعدها يوم القيامة ، هو العليم بدقائق الأمور ، واسرار المقدور ، هو بالمظاهر بصير ، وبالباطن خبير ، هو المحصى للطاعات ، والمحيط لجميع الحالات ، واسم المحصى لم يرد بالأسم فى القرآن الكريم , ولكن وردت مادته فى مواضع ، ففى سورة النبأ ( وكل شىء أحصيناه كتابا ) ، وحظ العبد من الاسم أن يحاسب نفسه ، وأن يراقب ربه فى أقواله وأفعاله ، وأن يشعل وقته بذكر أنعام الله عليه ، ( وان تعدوا نعمة الله لا تحصوها) الآية
--------------------------------------------------------------------------------
المبدئ : المبدىء لغويا بمعنى بدأ وابتدأ ،والأيات القرآنية التى فيها ذكر لاسم المبدىء والمعيد قد جمعت بينهما ، والله المبدىء هو المظهر الأكوان على غير مثال ، الخالق للعوالم على نسق الكمال ، وأدب الأنسان مع الله المبدىء يجعله يفهم أمرين أولهما أن جسمه من طين وبداية هذا الهيكل من الماء المهين ، ثانيهما أن روحه من النور ويتذكر بدايته الترابية ليذهب عنه الغرور
--------------------------------------------------------------------------------
المعيد : المعيد لغويا هو الرجوع الى الشىء بعد الانصراف عنه ، وفى سورة القصص ( ان الذى فرض عليك القرآن لرادك الى معاد ) ، أى يردك الى وطنك وبلدك ، والميعاد هو الآخرة ، والله المعيد الذى يعيد الخلق بعد الحياة الى الممات ، ثم يعيدهم بعد الموت الى الحياة ، ومن يتذكر العودة الى مولاه صفا قلبه ، ونال مناه ، والله بدأ خلق الناس ، ثم هو يعيدهم أى يحشرهم ، والأشياء كلها منه بدأت واليه تعود
--------------------------------------------------------------------------------
المحيي : الله المحيى الذى يحيى الأجسام بإيجاد الأرواح فيها ، وهو محي الحياة ومعطيها لمن شاء ، ويحيى الأرواح بالمعارف ، ويحيى الخلق بعد الموت يوم القيامة ، وأدب المؤمن أن يكثر من ذكر الله خاصة فى جوف الليل حتى يحيى الله قلبه بنور المعرفة
--------------------------------------------------------------------------------
المميت : والله المميت والموت ضد الحياة ، وهو خالق الموت وموجهه على من يشاء من الأحياء متى شاء وكيف شاء ، ومميت القلب بالغفلة ، والعقل بالشهوة . ولقد روى أن الرسول صلى الله عليه وسلم كان من دعائه اذا أوى الى فراشه ( اللهم باسمك أحيا وباسمك أموت ) وإذا أصبح قال : الحمد لله الذى أحيانا بعدما أماتنا وإليه النشور
--------------------------------------------------------------------------------
الحـي : الحياة فى اللغة هى نقيض الموت ، و الحى فى صفة الله تعالى هو الباقى حيا بذاته أزلا وأبدا ، والأزل هو دوام الوجود فى الماضى ، والأبد هو دوام الوجود فى المستقبل ، والأنس والجن يموتون ، وكل شىء هالك إلا وجهه الكريم ، وكل حى سواه ليس حيا بذاته إنما هو حى بمدد الحى ، وقيل إن اسم الحى هو اسم الله الأعظم
--------------------------------------------------------------------------------
القيوم : اللغة تقول أن القيوم و السيد ، والله القيوم بمعنى القائم بنفسه مطلقا لا بغيره ، ومع ذلك يقوم به كل موجود ، ولا وجود أو دوام وجود لشىء إلا به ، المدبر المتولى لجميع الأمور التى تجرى فى الكون ، هو القيوم لأنه قوامه بذاته وقوام كل شىء به ، والقيوم تأكيد لاسم الحى واقتران الإسمين فى الآيات ، ومن أدب المؤمن مع اسم القيوم أن من علم أن الله هو القيوم بالأمور أستراح من كد التعبير وتعب الاشتغال بغيره ولم يكن للدنيا عنده قيمة ، وقيل أن اسم الله الأعظم هو الحى القيوم
--------------------------------------------------------------------------------
الواجد : الواجد فيه معنى الغنى والسعة ، والله الواجد الذى لا يحتاج الى شىء وكل الكمالات موجودة له مفقودة لغيره ، إلا إن أوجدها هو بفضله ، وهو وحده نافذ المراد ، وجميع أحكامه لا نقض فيها ولا أبرام ، وكل ما سوى الله تعالى لا يسمى واجدا ، وإنما يسمى فاقدا ، واسم الواجد لم يرد فى القرآن ولكنه مجمع عليه ، ولكن وردت مادة الوجود مثل قوله تعالى ( انا وجدناه صابرا نعم العبد انه أواب )
--------------------------------------------------------------------------------
الماجد : الماجد فى اللغة بمعنى الكثير الخير الشريف المفضال ، والله الماجد من له الكمال المتناهى والعز الباهى ، الذى بعامل العباد بالكرم والحود ، والماجد تأكيد لمعنى الواجد أى الغنى المغنى ، واسم الماجد لم يرد فى القرآن الكريم ، ويقال أنه بمعنى المجيد إلا أن المجيد أبلغ ، وحظ العبد من الاسم أن يعامل الخلق بالصفح والعفو وسعة الأخلاق | |
|
sakr المدير العام
عدد المساهمات : 1794 تاريخ التسجيل : 19/06/2011
| موضوع: رد: تفسير اسماء الله الحسني (المجموعة السادسة) الخميس أكتوبر 27, 2011 6:42 pm | |
| And loving, and legal guardian, first: the sense of Metwally Cole is an orphan, and second, in the sense Nasser, and Nasser in the truth of creation is God Almighty, III: the sense of A loving God (God is over those who believe) any loved, IV: the sense Governor of any councils, and to further God's love to the slave to him, and God is Metwally is Slaves to the conservation and management, grant victory to His close friends, and conquer his enemies, taken by the insurer and Leah By seeking to Violah, and keeps it under his auspices, and His mercy Echts
Observed a person of the name Guardian
to strive to achieve the state of his side, and it is only for Blaarad But God Almighty, and the popularity of the Faculty of the light God Almighty,
--------------------------------------------------
------------------------------
Hamid : HDL language is due to the Hamad and praise, God is benign, Bhmayor And decreed the same, and has never Bhmayor slaves, who help you and blessings to Ihamdk it, And erase your evil deeds, not to mention Ikhgelk, and people in the houses of Allah Hamad , Vama Ihamdonh the delivery of physical pleasures, and the properties Ihamdonh The delivery of spiritual pleasures, and those close Ihamdonh because it is not something else, and I have Narrated that David peace be upon him said to his Lord (My God how I thank you, and thanks to you the grace you On? ) He thanked me now
And Hamid of the subjects is the creed of improved And morals, his work and his words, his name did not appear Anwar Hamid evident only in the presence In the Messenger of Allah peace be upon him
--------------------------------------------------
------------------------------
Reckoner : Reckoner language in the sense to take account What would things Census, God Reckoner which countless business and prepared by the Day of Resurrection, is a few minutes Alim things, Secrets and affordable, is the Seer of appearances, and subcontract expert, is the Reckoner of obedience, And the Pacific for all cases, the name of Reckoner by name is not in the Koran, However, there were places in the article, in Sura news (and everything Ahsenah book), Observed a person of the name that takes stock of himself, and watching the Lord in his words and his actions, and Ignites remembrance of his time Anaam Allaah be upon him, (and not transgressed God's grace mercy on) verse
--------------------------------------------------
------------------------------
Starters : Alambdye language began, and began to sense, and the verses which mention of the name Alambdye restorer and has collected them, and God is the appearance Alambdye universes are not For example, the creator of the Worlds-style perfection, and literature man with God Alambdye The first two things make him understand that his body of clay and the beginning of this structure of water humiliating , Second, the spirit of light and remembers the dirt start to go about vanity
--------------------------------------------------
------------------------------
Repeater : Repeater language thing is to go to after they finish with him, and in the Surat stories ( That which you impose the Koran hostile to Radek), which bring you back to your country and your country, And time is the Hereafter, and Allah restorer who restores life to mankind after death. And then bring them back to life after death, and remember to return to his master description of his heart, Manat, and won, and God began the creation of people, then bring them back is to gather them any, and all things It started him back
--------------------------------------------------
------------------------------
Life-Giver : Life-Giver of God who gives life to finding objects in life, a life erased And give to whomever he wished, and John lives with the knowledge, Yahya creation after the death on Resurrection, and insured that the literature often mentions God, especially in the middle of the night until Yahya God's heart with the light of knowledge
--------------------------------------------------
------------------------------
Deadly : God, deadly, death against life, is the creator of death and on whom he directed from Neighborhoods whenever he wants and how he wants, and fatal heart Baghafflh, lust and mind. The Narrated that the Prophet peace be upon him was his supplication went to bed (O Live in your name and your name die) and if it becomes said: Praise be to God, who sometimes, after Omatna and the Resurrection
--------------------------------------------------
------------------------------
Neighborhood : Life in the language is the opposite of death, and live in God is the status of the rest Live alone and never decreed, and the eternity of existence is the time in the past, and forever is the time Exist in the future, and mankind and jinn die, and everything will perish save His holy Face, District and all others in itself is not alive but he is alive, living duration, and was told that the name of the district is The name of God the greatest
--------------------------------------------------
------------------------------
Gayoom : Language and says that Mr. Gayoom, and God in the sense-based Gayoom himself never Not otherwise, however, is doing all exist, and there is no time or the existence of something without it , Metwally mastermind of all things which take place in the universe, because it is Gayoom texture Itself and its strength of everything, and Sustainer confirmation of the name of your neighborhood association and the names in the Verses, and literature with the name of the insured Gayoom of the knowledge that God is Eternal Matters rested from fatigue codes of expression and did not otherwise engage in the minimum has Value, and was told that the name of Allah is the greatest living and subsisting
--------------------------------------------------
------------------------------
Can afford : The meaning of the rich can afford and capacity, and God, who can afford something does not need all Perfections found him missing to the other, but that is created thanks to him, and he alone To be valid, and all its provisions do not set aside nor Abram, and everything except God Almighty Is not called, and Ojeda, but called the unconscious, and the name can afford not exist in the Qur'an, but Park it, but there were material to exist, such as the verse (I Sabra Yes, we found He was obedient slave)
--------------------------------------------------
------------------------------
Majid : Majid language in the sense of many good Mufdhal Sharif, and God Majed His perfect and infinite splendor Bahi, a factor which the subjects generosity, Deviation, Majid and confirmation of the meaning of the rich can afford any singer, and the name of Majid did not respond in The Koran, and said that only in the sense that al-Majid al-Majid told, observed a person from Name creation to be treated pardon and amnesty and capacity of ethics |
|
|
|
|
|
| |
|