مملكة الياسر العظمة لعلوم الفلك والروحانيات Astronomy and Spirituality treat all kinds of magic
مرحبا بك يازائر فى مملكة الياسر العظمة لعلوم الفلك والروحانيات والعلاج بالقران والاعشاب نقوم بادن الله بعلاج جميع انواع السحر السحر العلوى والسحر السفلى المحروق والمرشوش والمدفون والماكول والمشروب وسحر التخيل وسحر الجنون وسحر الهواتف والرقية الشرعية دكتورة فى علوم الفلك والروحانيات
للتواصل معنا والاستعلام على الايميل
Sakr11111@yahoo.com
|
| | خلق الحياء وأهميته في حياة المسلم | |
| | كاتب الموضوع | رسالة |
---|
sakr المدير العام
عدد المساهمات : 1794 تاريخ التسجيل : 19/06/2011
| موضوع: خلق الحياء وأهميته في حياة المسلم الإثنين يونيو 27, 2011 2:06 am | |
| ( الخير والشر معان كامنة تعرف بسمات دالة ) اعلم أن الخير والشر معان كامنة تعرف بسمات دالة كما قال سلم بن عمرو الشاعر:- لا تسأل المرء عن خلائقه في وجهه شاهد من الخبر فسمة الخير: الدعة والحياء, وسمة الشر: القحة والبذاء, وكفى بالحياء خيرا أن على الخير دليلا, وكفى بالقحة والبذاء شراً أن يكونا إلى الشر سبيلا, وقد روى حسان بن عطية عن أبي إمامة قال قال رسول الله صلى الله عليه وسلم: " الحياء والعي شعبتان من الأيمان, والبذاء والبيان شعبتان من النفاق " أخرجه أحمد والترمذي والحاكم. ويصد بالعي: سكون اللسان تحرزاً عن الوقوع في البهتان, والبذاء: ضد الحياء وهو فحش الكلام, والبيان: فصاحة اللسان والمراد به هنا ما يكون فيه أثما من الفصاحة كهجو أو مدح بغير حق, ويشبه أن يكون العي في معنى الصمت, والبيان في معنى التشدق, كما جاء في حديث آخر: " إن أبغضكم إلى الله الثرثارون المتفيهقون المتشدقون ", وروى أبوسلمة عن أبي هريرة رضي الله عنه أن رسول الله صلى الله عليه وسلم قال: " الحياء من الأيمان والأيمان في الجنة, والبذاء من الجفاء والجفاء في النار " في معجم الطبراني, سنن البيهقي, وأخرجه أحمد والترمذي وقال: حسن صحيح, وأخرجه البخاري في الأدب عن أبي بكرة.
( الحياء من الأيمان ) المسلم عفيف حييي والحياء خلق له, والحياء من الأيمان والأيمان عقيدة المسلم وقوام حياته فعن أبي هريرة رضي الله عنه أن رسول الله صلى الله عليه وسلم قال: " الأيمان بضع وسبعون أو بضع وستون شعبة فأفضلها لا إله إلا الله وأدناها إماطة الأذى عن الطريق والحياء شعبة من الأيمان " رواه البخاري ومسلم, وسر كون الحياء من الأيمان أن كلا منهما داع إلى الخير صارف عن الشر مُبعد عنه, فالأيمان يبعث المؤمن على فعل الطاعات وترك المعاصي, والحياء يمنع صاحبه من التقصير في الشكر للمنعم ومن التفريط في حق ذي الحق كما يمنع الحيي من فعل القبيح أو قواه اتقاء للزم والملامة, ومن هنا كان الحياء خيراًَ, ولا يأتي إلا بخير كما صح ذلك عن رسول الله صلى الله عليه وسلم في قوله " الحياء لا يأتي إلا بخير " رواه البخاري ومسلم عن عمران بن حصين.
( أقوال في الحياء ) قال بعض الحكماء: من كساه الحياء ثوبه لم ير الناس عيبه. قال بعض البلغاء: حياة الوجه بحيائه كما أن حياة الغرس بمائه. قال بعض البلغاء العلماء: يا عجباًَ ! كيف لا تستحي من كثرة ما لا تستحي, وتتقي من طول مالا تتقي ؟! وقال صالح بن عبد القدوس: إذا قل ماء الوجه قل حياؤه ولا خير في وجه إذا قل ماؤه حياءك فاحفظه عليك وإنما يدل على فعل الكريم حياؤه قال الجنيد رحمه الله: الحياء رؤية الآلاء ورؤية التقصير فيتولد بينهما حالة تسمى الحياء, وحقيقته خلق يبعث على ترك القبائح وبمنع من التفريط في حق صاحب الحق. ومن كلام بعض الحكماء: أحيوا الحياء بمجالسة من يستحى منه, وعمارة القلب: بالهيبة والحياء فإذا ذهبا من القلب لم يبق فيه خير. قال الفضيل بن عياض: خمس علامات من الشقوة: القسوة في القلب, وجمود العين, وقلة الحياء, والرغبة في الدنيا, وطول الأمل. وقال يحيى بن معاذ: من استحيا من الله مطيعا استحيا الله منه وهو مذنب. وكان يحي بن معاذ يقول: سبحان من يذنب عبده ويستحي هو. ومن الآثار الإلهية:- يقول الله عز وجل: [ ابن آدم.. إنك ما استحييت مني أنسيت الناس عيوبك.. وأنسيت بقاع الأرض ذنوبك.. ومحوت من أم الكتاب زلاتك.. وإلا ناقشتك الحساب يوم القيامة ] ويقول الله عز وجل: [ ما أنصفني عبدي.. يدعوني فأستحي أن أرده ويعصيني ولا يستحي مني ]
( الحرص على الحياء والدعوة إليه ) المسلم إذ يدعو إلى المحافظة على خلق الحياء في الناس وتنميته فيهم إنما يدعو إلى خير ويُرشد إلى بر؛ إذ الحياء من الأيمان والأيمان مجمع كل الفضائل وعنصر كل الخيرات, وفي الصحيح من حديث ابن عمر رضي الله عنهما أن رسول الله صلى الله عليه وسلم: " مر على رجل من الأنصار وهو يعظ أخاه في الحياء فقال رسول الله صلى الله عليه وسلم دعه فإن الحياء من الأيمان ", فدعا بذلك إلى الإبقاء على الحياء في المسلم ونهى عن إزالته ولو منع صاحبه من استيفاء بعض حقوقه, إذ ضياع بعض حقوق المرء خير له من أن يفقد الحياء الذي هو جزء أيمانه وميزة إنسانيته ومعين خيرته, ورحم الله امرأة كانت قد فقدت طفلها فوقفت على قوم تسألهم عن طفلها, فقال أحدهم تسأل عن ولدها وهي منتقبة فسمعته فقالت: لأن أرزأ في ولدي خير لي من أرزأ في حيائي أيها الرجل.
( ما لا يمنعه الحياء ) خلق الحياء في المسلم غير مانع له أن يقول حقاً أو يطلب علماً أو يأمر بمعروف أو ينهى عن منـكر. • فقد شفع مرة عند رسول الله صلى الله عليه وسلم أسامة بن زيد حب رسول الله وابن حبه فلم يمنع الحياء رسول الله صلى الله عليه وسلم أن يقول لأسامة في غضب: " أتشفع في حد من حدود الله يا أسامة والله لو سرقت فلانة لقطعت يدها ". • ولم يمنع الحياء أم سليم الأنصارية أن تقول يا رسول الله: إن الله لا يستحي من الحق فهل على المرأة من غسل إذا هب احتلمت ؟ فيقول لها رسول الله _ ولم يمنعه الحياء _ " نعم إذا رأت الماء ". • خطب عمر بن الخطاب رضي الله عنه مرة فعرض لغلاء المهور فقالت له امرأة أيعطينا الله وتمنعنا يا عمر ألم يقل الله (... وآتيتم إحداهن قنطاراً فلا تأخذوا منه شيئاُ...), فلم يمنعها الحياء أن تدافع عن حق نسائها, ولم يمنع عمر أن يقول معتذرا: كل الناس أفقه منك يا عمر. • قال:مرة في المسلمين وعليه ثوبان فأمر بالسمع والطاعة فنطق أحد المسلمين قائلاً: فلا سمع ولا طاعة يا عمر عليك ثوبان وعلينا ثوب واحد, فنادى عمر بأعلى صوته: يا عبد الله ابن عمر فأجابه ولده: لبيك أبتاه فقال له: أنشدك الله أليس أحد ثوبي هو ثوبك أعطيتنيه ؟ قال : بلى والله , فقال الرجل : الآن نسمع ونطيع , فانظر كيف لم يمنع الحياء الرجل أن يقول , ولا عمر أن يعترف .
( معنى إذا لم تستحي فاصنع ما شئت ) روى شعبة عن منصور بن ربعي عن أبي منصور البدري قال قال رسول الله صلى الله عليه وسلم: " إن مما أدرك الناس من كلام النبوة الأولى: يا ابن آدم إذا لم تستحي فاصنع ما شئت " وليس هذا القول إغراء بفعل المعاصي عن قلة الحياء كما توهمه بعض من جهل معاني الكلام ومواضعات الخطاب, وفي مثل هذا الخبر قول الشاعر: إذا لم تخـشى عاقبـة الليالي ولم تستحي فاصنع ما تشـاء فلا والله ما في العيش خيـر ولا الدنيا إذا ذهـب الحيـاء يعيش المرء ما استحيا بخير ويبقى العود ما بقي اللحـاء واختلف أهل العلم في معنى هذا الخبر: فقال أبوبكر بن محمد الشاشي في أصول الفقه: - معنى هذا الحديث أن من لم يستحي دعاه ترك الحياء إلى أن يعمل ما يشاء لا يردعه عنه رادع, فليستحي المرء فإن الحياء يردعه. وقال أبو بكر الرازي من أصحاب أبي حنيفة أن المعنى فيه إذا عُرضت عليك أفعالك التي هممت بفعلها فلم تستحي منها لحسنها وجمالها فاصنع ما شئت منها فجعل الحياء حكماً على أفعاله وكلا القولين حسن والأول أشبه لأن الكلام خرج عن النبي صلى الله عليه وسلم مخرج الذم لا مخرج المدح, ولكن قد جاء حديث بما يضاهي الثاني وهو قوله صلى الله عليه وسلم: " ما أحببت أن تسمعه أذناك فائته وما كرهت أن تسمعه أذناك فاجتنبه "
( أنواع الحياء ) قال أبو الحسن الماوردي في كتابه " أدب الدنيا والدين ":- والثاني:الحياء في الإنسان قد يكون من ثلاثة أوجه: أحدها: حياؤه من الله تعالى. والثاني : حياؤه من الناس . والثالث: حياؤه من نفسه. فأما حياؤه من الله تعالى فيكون بامتثال أوامره والكف عن زواجره... روى ابن مسعود أن النبي صلى الله عليه وسلم قال: " استحيوا من الله عز وجل حق الحياء, فقيل يا رسول الله فكيف نستحي من الله عز وجل حق الحياء ؟ قال: من حفظ الرأس وما وعى, والبطن وما حوى, وترك زينة الحياة الدنيا, وذكر الموت والبلى: فقد استحيا من الله عز وجل حق الحياء " وهذا الحديث من أبلغ الوصايا. ويقول أبو الحسن الماوردي عن نفسه: رأيت رسول الله صلى الله عليه وسلم في المنام ذات ليلة, فقلت يا رسول الله, أوصني, فقال: استحي من الله عز وجل حق الحياء... ثم قال: تغير الناس. قلت: وكيف ذلك يا رسول الله ؟ قال: كنت أنظر إلى الصبي, فأرى من وجهه البشر والحياء, وأنا أنظر إليه اليوم, فلا أرى ذلك في وجهه. وأما حياؤه من الناس: فيكون بكف الأذى وترك المجاهرة بالقبيح, وقد روى عن النبي صلى الله عليه وسلم أنه قال: " من تقوى الله اتقاء الناس " وروى أن حذيفة بن اليمان أتى الجمعة فوجد الناس قد انصرفوا, فتنكب الطريق عن الناس, وقال: لا خير فيمن لا يستحي من الناس. وأما حياؤه من نفسه, فيكون بالعفة وصيانة الخلوات.. وقال بعض الحكماء: ليكن استحياؤك من نفسك أكثر من استحيائك من غيرك, وقال بعض الأدباء: من عمل في السر عملاً يستحي منه في العلانية, فليس لنفسه عنده قدر.
المصادر والمراجع: - (1) أدب الدنيا والدين لأبي الحسن الماوردي. (2) مدارج السالكين لابن القيم الجوزية. (3) منهاج المسلم لأبي بكر جابر الجزائري. | |
| | | sakr المدير العام
عدد المساهمات : 1794 تاريخ التسجيل : 19/06/2011
| موضوع: رد: خلق الحياء وأهميته في حياة المسلم الخميس أكتوبر 27, 2011 1:26 am | |
| (Good and evil meanings latent traits known function) I know that goodness and evil meanings inherent characteristics of a function known as the peace bin Amr the poet: - Do not ask one of his creatures Users in the face of news
Will be throwing good: complacency and modesty, and the character of evil: cough and Albmae, and enough modesty Good evidence that good, and enough Baqahh Albmae and evil to be evil to Way, Bin Hassan has narrated from Abu Atiya lead said: The Messenger of Allah Him: "Modesty and two divisions of the eye of faith, and Albmae and the statement of the two divisions Hypocrisy, "narrated by Ahmad, Tirmidhi and the Governor. And counteracts Balaa: silence both claim the tongue from falling into falsehood, and Albmae: against the modesty The obscenity of speech, and the statement: the eloquence of the tongue and you want to do here what is the sin of Khjo praise of eloquence or unlawfully, and it's like to be a sample in the sense of silence, and the statement In the sense of lip service, as stated in another interview: "The chattering Ibgdkm to God Almtefiehgon Ranters, "and Abuslma narrated from Abu Hurayrah, may Allah be pleased with him that the Messenger God's peace be upon him said: "The modesty of faith and belief in heaven, And Albmae estrangement and alienation in the fire "in a dictionary Tabarani, Sunan al-Bayhaqi, Narrated by Ahmad and Tirmidhi said: a saheeh hasan, narrated by Bukhari in the literature for my father Pulley.
(Modesty of faith) Muslim modesty and chaste Hieddia create it, and modesty of faith and belief Muslim faith and the strength of his life was narrated from Abu Hurayrah, may Allah be pleased with him that the Messenger of Allah Be upon him said: "Faith has seventy-odd or a few Sixty Division Vavdilha not God but God and the lowest is removing something harmful from the road and modesty is a branch of faith. " Narrated by Bukhari and Muslim, the mystery of the fact that the modesty of faith that they both need-to-goodness Sarv prop him from evil, faith gives the believer to do good deeds, and let Sin, and modesty prevents the owner from failure thanks to the Menem and forfeit the right It also prevents a right to do Alehia ugly or strength necessary for the prevention and blame, and Here was the modesty good, but good does not come true, as the Messenger of Allah Upon him in saying: "Modesty brings nothing but fine," narrated by Bukhari and Muslim from Imraan ibn Husayn.
(In the words of modesty) The wise men said: It is decorated modesty clothes have not seen a flaw. The poets said: Lakeaúh face life and the life of its water planting. Scientists said the poets: O strange! How can we not ashamed of what was not ashamed, and fear of fear along the money?! Said Saleh bin Abdul Quddus: Say if a face-less modesty There is nothing good in the face if you say its water Hiak Vahfezh you but Indicates the act of holy modesty Junaid said, may God have mercy on him: modesty Alalae vision and the vision of generating their default A condition called modesty, and truth to create a cause for leaving and to prevent the vices of alienation of The right of the right holder. And from the words of the wise men: Bring modesty Bmajalsh of embarrassed by it, and architecture of the heart: prestige and modesty of the heart if gold had not left the good. Fadhil bin Ayaz said: Five signs of Alhqoh: cruelty in the heart, the rigidity of the eye, and the lack of modesty, and desire in this world, and along hope. Said Yahya ibn Mu'adh: from Asthia Asthia obedient to God, a God to them guilty. It was Yahya ibn Mu'adh say: Praise who is indebted to slave and is embarrassed. The effects of the divine: - God Almighty says: [I'm Adam .. You are too embarrassed me to forget what your weaknesses are people .. Parts of the world and forget your sins .. And exterminate from the book or Zlatk .. Otherwise, have debated the account Day of Judgement] The Almighty Allah says: [What Oncefna Abdi .. Vosthi call me that inbound and Aasana not embarrassed by me]
(Be careful modesty and advocacy) It calls for a Muslim to maintain modesty in the creation and development of people But calls for them to best guide to the shore; The modesty of faith and belief in complex Each element of the virtues and all good things, and in the right of the hadeeth of Ibn 'Umar That the Messenger of Allah peace be upon him "over a man from the Ansar a brother in preaching Modesty, he said the Messenger of Allah peace be upon him let him, for modesty of faith ", He called it to maintain modesty in the Muslim and forbidden to remove, even to prevent the owner Meet some of his rights, as the loss of certain rights, one of the best for him to lose modesty Which is part of his faith and his humanity and a certain feature among all places, God rest the woman who had Lost her child stood on the people who ask for her child, said one of them ask about her son a Veiled heard him, she said, because the rice in and better for me than I have rice in my Haaúa Men.
(What does not prevent him modesty) The creation of modesty in the Muslim mind is not really for him to say or ask or order the note on reasonable terms or forbid evil. • The diplopia time when the Messenger of Allah peace be upon him Osama bin Zaid love of the Messenger of Allah I love and modesty did not prevent the Messenger of Allah peace be upon him to say to Osama Anger: "Ochwa in the limits of God, O God, if Osama was stolen so and so to cut off her hand ". • did not prevent the assault or sound Ansaryeh to say, O Messenger of God: God does not Ashamed of the right of women to do ghusl if hp wet dream? It says the Messenger of Allah _ Modesty did not prevent him _ "Yes, if she sees water." • 'Umar ibn al-Khattab may Allah be pleased with him once introduced to the high cost of dowries, said his woman Oaattiyna of God and prevent us my age Did not God (... and do not you come to one of them quintals You take something from him ...), did not prevent her shyness to defend the right of peers, did not prevent Age of apologizing to say: all the people knowledgeable you, Omar. • He said, once a Muslim and he ordered two garments hearing and obedience Vntq a Muslim Saying: there is no obedience heard my age you two garments and one we dress, and he called Omar Top of his voice: 'O Abdullah Ibn' Umar replied, and his son: for the Father Beck said to him: I adjure God is not one of my dress is your dress Oatitnih? He said: Yes, by God, the man said: Now we hear and obey, see how the man did not prevent the modesty to say, that does not age Confess.
(Meaning if you do not feel ashamed I will make what you want) Al-Mansour Bin Division for two quarters from Abu Mansour Al-Badri said: The Messenger of Allah Peace be upon him: "The people realized that the words of the first prophecy: O son of Adam did not feel embarrassed if I will make what you want " This is not to say the temptation to sin by the lack of modesty as Tohmh some of the ignorance Moadat meanings of words and speech, and like that saying of the poet: If you do not fear the consequences of nights Not ashamed I will make whatever you want And there is no God, what is better to live in If he does not lower modesty One lives as well Asthia Lute and remains as long as the bark The scholars differed as to the meaning of this story: said to Abu Bakr bin Muhammad Shaashi in jurisprudence - the meaning of this hadeeth is that of not Embarrassed modesty urged him to leave to work as they will not deter him deterrent, Felicthi One, for modesty is stopped. Abu Bakr al-Razi Abu Hanifa of the owners of the sense in which if you have been offered Interested by your actions not ashamed of doing the good and beauty I will make what you want them Making the assault sentence for his actions and opinions both good and because I like to speak out From the Prophet peace be upon him director slander no way of praise, but had made his Including comparable to the second, saying peace be upon him: "What I loved to hear ears Missed, and I hated to hear your ears avoid it "
(Types of assault) Abu al-Hasan al-Mawardi in his book "Literature of life and religion": - The second assault in humans may be of three types: one of them: Modesty of God. The second modesty of people. And the third is modesty itself. As for the modesty of God so compliance with his orders and stop Zoajerh ... Roy Ibn Mas'ud that the Prophet peace be upon him said: "Asthioa of God right Modesty, it was said, O Messenger of Allah, how ashamed of God's right modesty? Said: Remember the head and the awareness of, and the abdomen and encompassed, leaving embellish life, death and said Wear and tear: the Asthia of God right modesty "This talk of informed The commandments. And Abu al-Hasan al-Mawardi says about himself: I saw the Messenger of Allah peace be upon him in A dream one night, I said, O Messenger of God, advise me, he said, ashamed of God right Modesty ... Then he said, people change. I say: How is that, O Messenger of God? Said: I Look at the boy, I see the face of human decency, and I look at him today, and there I see that in the face. The modesty of the people: it is the palm of injury and left openly Balaqbih, was narrated Prophet peace be upon him said: "from the piety of the people is prevention," and told that Huzaifa bin Aleman comes to Jumu'ah, and found people had departed, Vtnkp the way for the people, He said: There is no good one who is not ashamed of the people. The modesty of the same, so the maintenance of chastity and retreats .. And the wise men said: Let Asthiaak of yourself more than Asthiaúk of Others, and some writers: work in secret embarrassed by it pursuant to the publicity, it is not He has as much to himself.
Sources and references: - (1) world literature and religion to Abu al-Hasan al-Mawardi. (2) runways by Ibn Qayyim al. (3) Platform Muslim Abu Bakr Jabir Algeria. | |
| | | | خلق الحياء وأهميته في حياة المسلم | |
|
مواضيع مماثلة | |
|
| صلاحيات هذا المنتدى: | لاتستطيع الرد على المواضيع في هذا المنتدى
| |
| |
| |
13>0> pubacademy.ace.st--!>
pubacademy.ace.st--!>
|
|